X
تبلیغات
مشاهیر ایران - مشاهیر خوشنویسی
معرفی مشاهیر و چهره های ماندگار ایران در حوزه های مختلف علمی
 

جعفر تبريزي. كمال‌الدين جعفربن علي تبريزي از خوشنويسان بنام قرن 9 ق. و رئيس كتابخانه بايسنغر است (264:4). در منابع از تاريخ تولد وي ذكري به ميان نيامده، ولي آنچه مسلم است تولد وي در تبريز و در اواخر قرن هشتم هجري بوده است (2: ج 1-2، ص 114).

او خوشنويسي را نزد عبدالله فرزند ميرعلي تبريزي و به قولي نزد خود ميرعلي فراگرفت (162:1). قديمي‌ترين نمونه خطي كه به وي منسوب است قطعه‌اي از يك مرقّع در كتابخانه خزينه اوقاف استانبول مربوط به سال 816 ق. است كه ظاهراً در آن زمان وي در دربار شاهزاده ميران شاه گوركاني به سر مي‌برده است (276:6). در سال 823 ق. به خدمت بايسنغر در آمد و در كتابخانه وي مستقر شد. از اين تاريخ وي لقب بايسنغري گرفت و به جعفر بايسنغري مشهور گرديد (46:3).


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه هجدهم آبان 1392ساعت 9:46  توسط علی نجفی  | 

در ميان فرزندان شاهرخ، بايسنغر به همراه دو برادر بزرگ‌تر خود، ابراهيم سلطان و الغ بيگ، كه اولي در فارس حكومت داشت و ديگري در سمرقند، آوازه و شهرت بيشتري يافتند. اين مسئله نه به‌سبب زمامداري و حكومت اين سه تن بلكه عمدتاً مربوط به ادب‌دوستي و هنرپروري آنها بود. علاوه بر آن كه هر سه برادر از علم و هنر بي‌بهره نبودند، الغ بيگ رياضيدان و منجمي برجسته به‌شمار مي‌رفت و بايسنغر و ابراهيم سلطان از خوشنويسان بنام عصر خود محسوب مي‌شدند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه هجدهم آبان 1392ساعت 9:40  توسط علی نجفی  | 

Nastaliq-proportions.jpg

ابراهیم میرزا علاوه بر تسلط بر علوم متداول آن زمان در موسیقی و نوازندگی نیز استاد بود و این فنون را از مولانا قاسم قانونی موسیقی‌دان آن عهد فراگرفته بود و چندساز، به خصوص طنبور را خوب می‌نواخت‌. در طراحی و نقاشی هنرمندی شایسته بود و گروهی از نقاشان برجسته نیز از تشویق و تربیت او بهره‌ور بودند. وی همچنین در تیراندازی، شنا، چوگان، قپق اندازی و شطرنج مهارت داشت‌. در سازتراشی، زهگیرتراشی، بهله دوزی، طنبورسازی، صحافی و تذهیب، عکس سازی و رنگ‌آمیزی و زرگری، حتی در طباخی و پختن انواغ نان‌ها و شیرینی‌ها استاد بود. در درودگری و خاتم‌بندی نیز دست داشت . هرگز شراب نمی‌نوشید......


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه هشتم خرداد 1391ساعت 16:4  توسط صدقی  | 

Nastaliq-proportions.jpg

سید محمد احصایی متولد هشتم تیر سال ۱۳۱۸ از هنرمندان معاصر در عرصه خوشنویسی، گرافیک و نقاشی است.  او فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و سالها در همین دانشکده و دانشکده هنر دانشگاه الزهرا تدریس کرده‌است.

احصایی بیش از ۵۰ سال است که در حوزه خوشنویسی، نقاشی و گرافیک فعالیت می‌کند. او پایه‌گذار نقاشیخط در ایران است و با مجموعه نقاشیخط‍‌های خود اعتباری جهانی یافته‌است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه هشتم خرداد 1391ساعت 15:52  توسط صدقی  | 

alt

احمد آریامنش، متولد سال 1347 همدان است و 25 سال در هنر خوشنویسی فعالیت دارد.
حدود بیست و پنج سال نستعلیق نوشت و سال ۱۳۶۴ وارد انجمن خوشنویسان همدان شد و در سال ۱۳۶۶ رتبه ممتاز گرفت و سال ۱۳۶۹ اولین نمایشگاهش را در گالری انجمن برپا کرد و در سال ۱۳۷۰ کتاب نوشت.
وی در محضر اساتید بزرگی مانند یدالله آذر پیرا، احمد تیموری، عبدالله فرادی، غلامحسین امیرخانی، جلیل رسولی، علی شیرازی و جواد بختیاری تحصیل کرده و در بیش از 200 نمایشگاه گروهی و بیش از 20 نمایشگاه انفرادی در ایران و کشورهای روسیه، امارات متحده عربی، الجزایر و ازبکستان شرکت داشته است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه دوم خرداد 1391ساعت 11:10  توسط صدقی  | 

Nastaliq-proportions.jpg

اَبوتُرابِ اِصْفَهانی، متخلص به تُرابا (۹۸۹-۱۰۷۲ق/۱۵۸۱-۱۶۶۲م)، خوشنویس و نستعلیق‌نویس صاحب‌نام و یکی از معروف‌ترین شاگردان میرعماد است که پس از مرگ او به جانشینی اش بر مسند تعلیم خط نشست.

وی در یک خانوادهٔ بزرگ و توانگر اصفهانی زاده شد . در منابع از تاریخ تولد او سخنی نرفته، اما از آنجا که به نوشته میرزای سنگلاخ  به هنگام مرگ ۸۳ ساله بوده، می‌بایست در ۹۸۹ق به دنیا آمده باشد. در جوانی «مدتی به مقتضای سن به هرزه گردی» مشغول بود و سپس به تزکیهٔ نفس پرداخت و در این راه کوشش بسیار کرد.

او در خوشنویسی یکی از شاگردان موفق میرعماد شد و در این هنر صاحب نام و پس از قتل میرعماد جانشین او شد و در اندک مدتی شاگردان زیادی تربیت کرد. ابوتراب در اصفهان در سن ۸۳ سالگی درگذشت و سال وفات او را ۱۰۷۲ ه . ق نوشته‌اند. او در مسجد لُنبان اصفهان در جوار خواجه صاین‌الدین ترکه به خاک سپرده شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه سی و یکم اردیبهشت 1391ساعت 9:22  توسط صدقی  | 

سید جلال الدین تهرانی فرزند سید علی شیخ الاسلام مرندی در سال 1275 شمسی در تهران متولد شد

وی تحصیلات خود را در مدرسه سپهسالار سپری کرد و علم نجوم را نزد استاد حاج محمد مهدی منجّم باشی فرا گرفت.

سیدجلال الدین تهرانی منزل خود را در سه راه امین حضور تهران و کتابخانه و قسمتی از اشیاء نجوم و تمامی اثاثیه و اجناس عتقیه خود را وقف آستان مقدس رضوی کرد و برخی از ابزارآلات اخترشناسی متعلق به خود را به دانشگاه تهران اهدا نمود.
از وی حدود 380 جلد نسخه خطی به جای مانده که........


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه یازدهم اردیبهشت 1391ساعت 11:3  توسط صدقی  | 

 

زندگینامه : میرزا محمدرضا کلهر (1245-1291)

میرزا محمدرضا فرزندمحمدرحیم بیگی درسال1245هجری قمری درکوهپایه‌های زاگرس حوالی جنوب کرمانشاه دیده به جهان گشود.

پدرش سرداروسردسته سواره فوج کلهر وبرادرش نوروز علی بیگ در میان ایل قائم مقام پدر بود.

ایام نوجوانی رضا بیگ به مقتضای ایلی و خانوادگی به آموختن فنون رزم، تیراندازی وسواری گذشت ومردی قوی‌هیکل وخوش‌بنیه شد.اما دریکی ازدرگیری های ایل زخمی برداشت که تا اواخر عمر باعث کم شنوایی او شد.

رضابیگ به سبب میل و قریحه شخصی واستعداد ذاتی و رغبتی که به مشق خط داشت و تاحدی نیز این هنر را نزد هنرمندان ایل آموخته بود، به تهران هجرت کرد ونزد میرزامحمد خوانساری به شاگردی ومشق پرداخت.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم آذر 1390ساعت 16:25  توسط علی نجفی  | 

زندگینامه : حسن زرین خط (1273–1357)

استاد حسن زرین خط در سال 1273 در تهران به دنیا آمد.

او از سرآمدان هنر خوشنویسی دوران معاصر است.

وی از 10 سالگی قلم به دست گرفت و پس از شاگردی اساتیدی چون میرزا طاهر کاتب همایون به مقام معلمی رسید.

در زمانی که هنوز دستگاه‌های جدید چاپ وارد ایران نشده بود، اکثر کتاب‌ها چاپ سنگی به خط استاد زرین‌خط بود و از این استاد برجسته ده‌ها کتیبه مساجد و بناهای بزرگ تاریخی به جا مانده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم آذر 1390ساعت 16:12  توسط علی نجفی  | 

زندگینامه: مجتبی کرمی (1356-)

مجتبی کرمی متولد 1356 اصفهان است.

او فارغ التحصیل رشته الکترونیک از دانشگاه شیراز است که فعالیت هنری خود را از سال 1370 در زمینه خوشنویسی نستعلیق در اصفهان شروع کرد و در محضر اساتیدی همچون استاد قاسم احسنت و استاد علیرضا اکرمی ادامه داد.

کرمی به واسطه استاد اکرمی با خوشنویسی لاتین آشنا شد و از سال 1378 خوشنویسی لاتین را به عنوان خطوط هنری و تخصصی در محضر استاد حمیدرضا ابراهیمی در شیراز فرا گرفت.

این خطوط شامل خطوط کاپرپلیت، گوتیک و هندرایتینگ هستند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم آذر 1390ساعت 15:56  توسط علی نجفی  | 

زندگینامه : مجتبی ملک‌زاده (1339-)

مجتبی ملک‌زاده در20 مرداد 1339 در محله باغ نشاط کرمان متولدشد.

در سال 1356در خانه فرهنگ کرمان نزد مؤدب خوشنویسی را شروع کرد. سال 1359 به شیراز عزیمت نمود و خوشنویسی را نزد استاد دیرین به صورت جدی آغاز کرد.

در سال 1361درجه ممتاز را با موفقیت به پایان رساند. از سال 1363شروع به شکسته نویسی کرد و سال 1364،چهارده قطعه خط شکسته از سید علی اکبر گلستانه در مرقعات خط، معلم و الگوی او شد و بارها و بارها به " نقل و نظیر"نویسی آن پرداخت.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم آذر 1390ساعت 15:50  توسط علی نجفی  | 

استاد سعید شمس انصاری در سال ۱۳۱۴ شمسی در تهران در خانواده‌ای متدین و هنر دوست دیده به جهان گشود. پدرش در شغل سراجی (کیف و چمدان) مشغول به کار بود. سعید تحصیلات ابتدایی را در دبستان فرهنگ در بازارچه نایب السلطنه واقع در خیابان ری گذراند. دوره متوسطه را در دبیرستان بَدِر در کوچه نصیرالدوله بدر بالا‌تر از میدان باغ پسته بک و امامزاده یحیی به اتمام رساند. وی در کنار تحصیل، خط را نزد پدر خود بطور مقدماتی آموخت. وی در سال ۱۳۲۹ به کلاسهای آزاد خوشنویسی وقت (انجمن خوشنویسان فعلی) وارد شد و زیر نظر مرحوم استاد سید حسین می‌رخانی، به فراگیری و تکمیل خط خود کوشید. در آن زمان، محل تشکیل کلاس‌های آزاد خوشنویسی در صحن وزارت فرهنگ و هنر سابق قرار داشت. وی و تنی چند از دوستان از جمله استاد اویس وفسی و استاد شمس انوری جزو اولین گروه شاگردان استاد سید حسین میرخانی بودند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم آذر 1390ساعت 13:10  توسط صدقی  | 

استاد علي‌اشرف والي مفسر مقالات شمس تبريزي و استاد نقاشي و آخرين شاگرد مكتب كمال‌الملك بود. يكي از نفيس‌ترين آثار وي تمثال مبارك مولاي متقيان علي(ع) است كه در موزه آستان قدس رضوي در مشهد مقدس نگهداري مي‌شود.

علي‌اشرف والي از جمله هنرمندان حوزه‌هاي تجسمي است كه بدون ادعا در اين عرصه فعاليت مي‌كرد و مرگ غريبانه وي نشان‌دهنده اين موضوع است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم آذر 1390ساعت 12:30  توسط صدقی  | 

زندگینامه: اسرافیل شیرچی (1341-)

اسرافیل شیرچی متولد 1341 بابل و فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.

این خوشنویس در انجمن خوشنویسان ایران،عنوان مدرس رشته خوشنویسی و خطاطی را در کارنامه فعالیت هنری اش دارد.

مهمترین ویژگی آثار شیرچی، توجه و کار در زمینه خط شکسته نستعلیق و آموزش آن است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه شانزدهم مرداد 1390ساعت 9:0  توسط علی نجفی  | 

زندگینامه : کیخسرو خروش (1320-)

کیخسرو خروش در سال 1320 در تهران به دنیا آمد.

او از بزرگترین استادان خط نستعلیق معاصر به ویژه در عرصه کتابت است و آثار خوشنویسی او در سه دهه گذشته مورد اقبال خاص و عام بوده است.

کتابت دیوان حافظ، فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر، وصیت نامه امام (ره)، خسرو و شیرین نظامی، چهارمقاله عروضی سمرقندی و مثنوی پیروجوان از جمله آثار هنری استاد خروش در حوزه خوشنویسی است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه پانزدهم مرداد 1390ساعت 14:14  توسط علی نجفی  | 

زندگینامه : یعقوب امدادیان (1327-)
یعقوب امدادیان در دی ماه 1327 در شهر تبریز به دنیا آمد.

در سال 1345 به هنرستان هنرهای زیبای میرک تبریز وارد شد و سپس در سال 1348 از هنرستان هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل گردید


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه هفتم تیر 1390ساعت 16:1  توسط علی نجفی  | 

زندگینامه : علی شیرازی (1339-)

علی شیرازی متولد 1339در شیراز است.

این خوشنویس، آموزش خوشنویسی را از 1354 نزد نصر الله معین اصفهانی آغاز کرد و پس از دریافت گواهینامه ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران در محضر استاد غلامحسین امیرخانی، استاد ارشد انجمن خوشنویسان، به صورت حضوری و مکاتبه ای آموزش های تکمیلی را دریافت کرد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه هفتم تیر 1390ساعت 15:57  توسط علی نجفی  | 


اِبْن‌ِ مُقْله‌، ابوعلى‌ محمد بن‌ على‌ بن‌ حسين‌ (حسن‌) بن‌ عبدالله‌ بغدادي‌ (شوال‌ 272- 328/ مارس‌ 886 -940)، اديب‌، خوشنويس‌، مبتكر و مبدع‌ خطوط مختلف‌ و وزير عباسيان‌. مقله‌ لقب‌ پدرش‌ ابوالعباس‌ على‌ بن‌ حسين‌ (ابن‌ نديم‌، 12) و به‌ معناي‌ چشم‌ يا سياهى‌ و سفيدي‌ يا حدقة چشم‌ است‌ (نك: ابن‌ منظور). اما بعضى‌ نوشته‌اند كه‌ مقله‌ لقب‌ مادر پدر يا مادر يكى‌ از نياكان‌ وي‌ بوده‌ كه‌ پدرش‌ وي‌ را به‌ رقص‌ وا مى‌داشته‌ و به‌ او مى‌گفته‌ است‌: «يا مقلة ابيها» (ياقوت‌، 9/28) و گويا به‌ همين‌ سبب‌ فرزندان‌ وي‌ به‌ ابن‌ مقله‌ شهرت‌ يافته‌اند. ابوالعباس‌، پدر ابن‌ مقله‌ خطى‌ زيبا داشته‌ و قرآنى‌ نوشته‌ بود كه‌ ابن‌ نديم‌ آن‌ را ديده‌ بوده‌ است‌، ابوالعباس‌ در 67 سالگى‌ (309 ق‌) درگذشت‌ (ابن‌ نديم‌، همانجا؛ ياقوت‌، 9/29-30).
گرچه‌ بعضى‌ از متأخران‌ اصل‌ خاندان‌ ابن‌ مقله‌ را از بيضاي‌ فارس‌ نوشته‌اند (مدرس‌، 8/227؛ بيانى‌، 4/5)، اما اين‌ مطلب‌ به‌ درستى‌ روشن‌ نيست‌. ابن‌ مقله‌ در بغداد زاده‌ شد و نزد كسانى‌ چون‌ ابوالعباس‌ ثعلب‌ و ابوبكر ابن‌ دريد به‌ كسب‌ دانش‌ پرداخت‌ و در علوم‌ ادبى‌ تبحر يافت‌ (ابن‌جوزي‌، 9/309؛ ذهبى‌، 25/224- 225).

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه پانزدهم اسفند 1389ساعت 10:49  توسط محمد کریم بیات  | 

 

عباس اخوین هنرمند و خوشنویس صاحب نام معاصر است. کتابها، تابلوها و آثار وی به زیبایی، دقت و ظرافت نگاشته شده‌است. عباس اخوین از سال ۱۳۵۹ با کسب درجه استادی از انجمن خوشنویسان ایران تا به امروز در کسوت استادی به تعلیم و تعلم دوستداران خط نستعلیق پرداخته‌است. از او کتاب‌ها و آثار متعددی به چاپ رسیده‌است. وی در نمایشگاه‌های مختلف، گروهی و انفرادی در ایران و خارج از کشور شرکت داشته‌است.از وي به عنوان چهره برگزيده در هشتمين دوره چهره هاي ماندگار تجليل بعمل آمد


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم آبان 1389ساعت 23:8  توسط علی نجفی  | 

چهره برگزيده در هشتمين دوره چهره هاي ماندگار

تاریخ تولد : تهران 1311 
خوشنويسي را نزد استاد حسن زرين خط شروع كرد و سپس از محضر استاد سيد حسين ميرخاني و استاد علي اكبر كاوه سود جست. وي كتابت در حدود ده هزار صفحه را نموده است كه از آن جمله ديوانهاي شعر نظير ديوان رباعيات خيام – باباطاهر عريان و حافظ را مي توان نام برد. مـحـمــد سـلـحـشور کـه درسـال 1364 دکترای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده تا امروز آثارش را در نـمـایـشـگـاه‌هـای مـتـعـددی در فـرانـسه، انـگـلـسـتـان، پـاکـسـتـان، هـنـدوستان، کویت، الجزایر، امارات و... به نمایش گذاشته و بارها مورد تقدیر و ستایش مراکز معتبر هنری قــرارگــرفـتــه اسـت


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم آبان 1389ساعت 22:55  توسط علی نجفی  | 

استاد غلامحسين اميرخاني فرزند رستم درسال 1318 ، در طالقان به دنيا آمد. پس از به پايان بردن دوره ابتدايي ، مدتي در بازار به کار آزاد پرداخت ، سپس به آموختن فن خط روي آورد و با ممارست فراوان در زمينه اين هنر سرآمد گرديد. استاد اميرخاني از سال 1340 در ادره كل هنرهاي زيبا به سمت خطاط استخدام شد. از مشاغل ديگر وي مي توان به مديريت انجمن خوشنويسان ايران ، مديريت فرهنگسراي ارسباران ( هنر) اشاره كرد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم مهر 1389ساعت 17:0  توسط محمد کریم بیات  |