ابن خردادبه
نیایش ابن خرداد از نجبای زرتشتی بود که توسط برمکیان اسلام آورد و پدرش فرماندار طبرستان و او خود از کارگزاران دستگاه عباسی و مأمور دیوان برید (مدیر کل پُست و اخبار) در سرزمین پهلویان «بلادالبهلویین» یا همان ماد کهن بود.[۲]
|
زندگی
عبیدالله آنسان که پیداست در خراسان متولد شده ولی به هر حال پرورش او در بغداد پایتخت خلافت عباسی بود که در آن زمان دوران شکوفایی خود را میگذراند. ابن خردادبه در بغداد با بزرگان دانش و هنر آن روزگار ارتباط پیدا نمود و در هنر و ادب نزد اساتید برجستهای چون اسحاق موصلی تربیت یافت.[۳]
او ندیم و نزدیک دربار معتمد عباسی و رئیس سازمان برید در ناحیه جبال بود. اینکه معتمد عباسی چندان اهل سیاست و مملکت داری نبوده و برادرش الموفق خلافت را در اختیار داشته، نشان میدهد که منزلت ابن خردادبه در نزد خلیفه کمتر وجه سیاسی داشته یا دست کم دارای اهمیت سیاسی اندکی بودهاست.[۳]
دربارهٔ مذهب ابن خردادبه ذکر خاصی در منابع دیده نمیشود. چه بسا او تابع آرای رسمی دوران خویش بودهاست. در آن دوران، اتهام خدشه در دین و باورها به ویژه دربارهٔ ایرانیان بسیار رایج بوده ولی گویا ابن خردادبه از این جهت مورد اعتراض واقع نشدهاست. در مورد تاریخ درگذشت او اتفاق نظر نسبی وجود دارد. او در سال ۳۰۰ق یا کمی پس از آن بعد از یک زندگی طولانی از دنیا میرود.[۳]
دانش ابن خردادبه
مسعودی در کتاب مروجالذهب به گفتگوهای معتمد عباسی و ابن خردادبه در مورد موسیقی اشاره دارد بنابراین میتوان چنین گمان کرد که تبحر او در موسیقی و آوازخوانی در نزدیکی او به خلیفه نقش بسزایی داشتهاست. در هر روی ابن خردادبه از همان آغاز بیشتر جغرافیدان و صاحب مسالک و ممالک محسوب میشد و آثار او در مورد موسیقی دارای اهمیت ثانوی بود.[۳] ابوالفرج اصفهانی دربارهٔ او مینویسد که در آنچه میگوید و در کتابهای خود میآورد تحقیق زیاد نمیکند.[۴]
جغرافیا
ابن خردادبه نویسنده اولین کتاب باقی مانده دربارهٔ جغرافیای اداری است. آنسان که پیداست او اولین جغرافیدانی که به عربی نوشتهاست، نیست ولی کتاب او اولین کتابی است که مانند نسخه ابتدایی آن باقی مانده.[۵] او راهنمایی برای مسافران نوشت و راه دریاییای را که از ریزشگاه دجله به خلیج فارس در نزدیکی ابله آغاز میشد و به چین و هندوستان میرسید، توصیف کرد.[۶]
او احتمالاً نویسنده نخستین اثر با عنوان عمومی مسالک و ممالک است و نخستین فردی است که کتابی در جغرافیای اقتصادی گردآوری کرده. ابن خردادبه از سنت ایرانی در جغرافینگاری پیروی نموده که در آن برای مسائل مربوط به خراج و محصولات و معادن سرزمینها اهمیت فراوان قایل بودهاند. او افزون بر پیروی از سنت ایرانی، از اثر جغرافیایی بطلمیوس نیز بهره گرفتهاست.[۳] به هر حال پیروی او از بطلمیوس ناچیز است همچنان که در نام بردن از بخشهای دنیا از کیهانشناسی ایرانی پیش از اسلام و نه یونانی بهره میبرد. وی همچنین واژهای پارسی پیش از اسلام در کشورداری را بسیار بکار برده و نگاهی ویژه و در خور به تاریخ ایران پیش از اسلام دارد. این موارد خود بیانگر وجود منابع بومی ایرانی در دانش جغرافیا در هنگام نوشتن کتاب است.[۷]
موسیقی
ابن خردادبه بهرهمند از آموزشهای اسحاق موصلی در موسیقی و ادبیات بود. خطبههای مشهور او در حضور معتمد خلیفه شامل اطلاعات و جزئیاتی دقیق از قدیمیترین سنتهای موسیقایی عرب است. یکی از مباحث مهم ابن خردادبه، مسأله کارسازی موسیقی عرب از ایرانیان است. او باور داشت افزون بر این تأثیر، تا سه سده موسیقی ایران به روشنی در موسیقی عرب مشهود بوده است.[۸]
او در گفتگو با معتمد عباسی میگوید موسیقی ایرانیان به وسیله عود و سنج که ویژه آنهاست، بودهاست و آنها نغمهها و آهنگها و پردهها و دستگاههای شاهانی داشتند که هفت دستگاه بوده. موسیقی مردم خراسان و فرای خراسان به وسیله زنگ نواخته میشده که هفت بار داشت و نغمه آن چون سنج بوده. موسیقی مردم ری و طبرستان و دیلم به سهتار نواخته میشده و ایرانیان سهتار را بر بسیاری سازهای دیگر مقدم میداشتند.[۹]
او همچنین میگوید موسیقی ذهن را لطیف و اخلاق را ملایم و جان را شاد و قلب را دلیر و بخیل را بخشنده میکند و با نبیذ غم توانفرسا را میبرد و نشاط میآورد و غم میزداید. او درباره نغمهگر ماهر، میگوید نغمهگر ماهر کسی است که به نفس خود مسلط باشد و با ظرافت از دستگاهی به دستگاهی رود و نغمههای گوناگون آرد.[۱۰]
آثار
از آثار وی تنها دو اثر المسالک و الممالک (راهها و کشورها) و مختار من کتاب اللهو و الملاهی بجا ماندهاست. آثار دیگری که از او شناخته شده اینها هستند[۱۱][۸]:
- کتاب المسالک و الممالک (کتاب مسلکها و سرزمینها): در زمینه جغرافیای توصیفی.
- کتاب ادب السّماع (آداب سماع): چگونگی شنیدن صداها یا آداب در موسیقی.
- کتاب جمهرة انساب الفرس و النّوافل (یا النّواقل)
- کتاب الطبیخ
- کتاب اللّهو و الملاهی (تفریح و آلات موسیقی): درباره انواع سازها و دستگاههای موسیقی در عهد ساسانی و شرحی از زندگانی باربد و سرکش.
- کتاب الشراب
- کتاب الانواء
- کتاب الندام و الجلساء (یا النّدماء و...) (ندیمان و همنشینان)
- کتاب الکبیر فی التاریخ (احتمالاً همان کتاب اخبار)
- کتاب طبقات المغنیین (طبقههای رامشیان)
احتمالاً فهرست آثار ابن خردادبه ناقص است. مسعودی به اثر مهم تاریخی او که شامل اطلاعات مهمی درباره تاریخ غیر عرب و پادشاهان آنها بوده اشاره میکند.[۳]
منابع
- ابن خردادبه. مسالک و ممالک. ترجمهٔ سعید خاکرند. چاپ نخست. تهران: میراث ملل، ۱۳۷۱.
- اصفهانی، ابوالفرج. برگزیده الاغانی (جلد اول). ترجمه، تلخیص و شرح: محمد حسین مشایخ فریدونی. چاپ اوّل. شرکت انتشارات علمی فرهنگی، ۱۳۶۸.
- حسن، ابراهیم حسن. تاریخ سیاسی اسلام، از آغاز تا انقراض دولت اموی. ترجمهٔ ابوالقاسم پاینده. چاپ چهارم. تهران، ۱۳۶۰.
- ستایشگر، مهدی. نام نامهٔ موسیقی ایران زمین جلد سوّم. چاپ اوّل. تهران: اطلاعات، ۱۳۷۶. ISBN 964-423-377-8(جلد ۳).
- مسعودی، ابوالحسن علی بن حسین. مروج الذهب (جلد دوم). ترجمهٔ ابوالقاسم پاینده. چاپ سوم. شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۶۵.
برداشت از:ویکی پدیا